L’AULA AL CAMP L’ENSENYANÇA ACTIVA

El passat dia 3 de Febrer. El cicle d’agroecologia del IES J. Segrelles d’Albaida ens hem reunit en un entorn allunyat de les aules per seguir creixent en coneixement. En Alcalà de la Jovada i de les mans del nostre professor Xavi hem iniciat una breu introducció a la poda i empelt del cirerer. Després d’un bon esmorzar per a començar l’activitat amb força, ens hem dirigit al camp per iniciar la classe.

Tots i totes reunits hem començat aprenent les parts estructurals més important que defineixen al cirerer: les arrels, el coll, el tronc, la copa i els diferents brots, branques i gemmes. Tot aquest coneixement previ es important a l’hora de executar les feines de poda i empelt que varem realitzar a la pràctica. D’aquesta manera hem pogut determinar en un primer estadi del treball quin es l’estat de l’arbre i valorar com serà la fructificació durant la temporada. Seguidament amb l’ajuda dels estris necessaris (tisores de poda, serra, navalla per empeltar,etc) vam començar la poda i aclariment de la copa de l’arbre fins la forma productiva desitjada.

img-20170203-wa0026

Primer, vam eliminar les branques de fusta més grans que ja no tenien valor productiu. Després, continuarem la nostra labor podant les branques més fines per descarregar l’arbre de fruita i de xuplons que treuen una energia necessària per a que la resta del arbre puga fer els fruits amb el calibre desitjat.

img-20170203-wa0010

img-20170203-wa0031

img-20170203-wa0011

A continuació, la pràctica va derivar al procés de l’empelt. Primerament Xavi va seleccionar el patró o varietat a reproduir. Una vegada feta la selecció, vam aprendre la importància d’escollir les branques que seguien un model de creixement correcte o normal, es a dir, sense cap variació genètica que es manifeste en la disposició de les gemmes. Arribats a aquest punt, vam fer un tall perpendicular a la secció de la branca i allunyat de la medul·la (centre de la branca). Amb l’ajuda d’una cunya, obríem l’espai per poder col·locar l’empelt que prèviament li havíem donat la forma d’estaca. Posant atenció en fer coincidir les parts de les dues branques on existeix el teixit de reproducció cel·lular conegut com a càmbium. Per finalitzar el procés protegim amb bosses l’empelt i així mantenir unes condicions de humitat i temperatura adients que afavoreixen l’acceptació de l’empelt en l’arbre.

A mode de conclusió, dir que l’ensenyament en camp obert ha segut un èxit per raons clares. La participació dels dos grups d’agroecologia. La pràctica experimental realitzada en arbres de veritat i en un entorn natural. I la col·laboració de tots i totes, han fet possible que l’ensenyament travessara les parets de les aules. Després de rebre les classes magistrals asseguts als nostres pupitres, ens hem posat de peu per experimentar allò del que els llibres parlen.

Salut i agroecologia!!

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s